TYP | Muzeum | DATA | 2015 |
LOKALIZACJA | Gdańsk, Polska | TEMAT | Pomorskie Muzeum Motoryzacji |
INWESTOR | prywatny | ZESPÓŁ | Anna Porębska, Adam Zwierzyński |
WIZUALIZACJE | Adam Zwierzyński, Bartosz Puchalski |
POMORSKIE MUZEUM MOTORYZACJI
Koncepcja programowo przestrzenna budynku Pomorskiego Muzeum Motoryzacji powstała, jako rozwinięcie wstępnej koncepcji projektowej powstałej w ramach dwuetapowego konkursu architektonicznego, w którym zajęliśmy pierwsze miejsce.
WYTYCZNE
Budynek muzeum jest klarowną przestrzenią ekspozycyjną, opakowaniem i tłem dla eksponatów, ale jednocześnie bryła tego typu budynku powinna być znakiem w przestrzeni. Budynek muzeum musi konceptualnie i formalnie komunikować swoją zawartość – ideę, której jest poświęcony – w tym wypadku motoryzację oraz dynamikę nierozłącznie związaną z historią i rozwojem motoryzacji. Z uwagi na potrzebę wpisania obiektu w istniejący krajobraz projektowana zabudowa musiała być w części zlokalizowana pod ziemią wykorzystując topografię terenu i dużą różnicę poziomów miedzy ulicą a zapleczem działki.
Istotną wytyczną do opracowania projektu była konieczność wykorzystania lokalnych materiałów a w szczególności drewna, zarówno w konstrukcji obiektu jak również jego wykończeniu.
Punktem wyjścia projektu są dwie funkcje / typologie zabudowy: Stodoła drewniana i hala ekspozycyjna.
IDEA I FORMA
W celu uzyskania nowej, jakości zdecydowaliśmy się na nowe spojrzenie na standardową typologię stodoły czy właśnie wspomnianej hali ekspozycyjnej, co pozwoliło na stworzenie atrakcyjnego i funkcjonalnego projektu. Hybrydy , która łączy wszystkie wytyczne projektowe zarówno te ideowe jak i bardziej przyziemne - funkcjonalne w spójnej dynamicznej formie nowego Muzeum Motoryzacji.
Przestrzeń należy rozpatrywać, jako integralną całość – przepływający i ciągły krajobraz, dlatego zarówno płaszczyznę zagospodarowania działki jak i samą bryłę budynku kształtujemy w połączeniu i w zwartej wzajemnej relacji.
Forma zagospodarowania działki stanowi odzwierciedlenie założeń, jakie przyjęliśmy do projektowania. Poprzez modyfikowanie topografii uzyskaliśmy kubaturę Obiektu częściowo wpisaną w teren.
URBANISTYKA
Działka od frontu jest płaska i zrównana z poziomem drogi biegnącej wzdłuż wschodniej granicy zakresu opracowania. Od zachodu i południa poziom terenu otoczenia działki jest niższy o około 2 metry.
Wykorzystanie różnicy poziomów terenu jest wskazane dla optymalnego wykorzystania potencjału miejsca. Wpisanie obiektu w teren pozwoli urozmaicić i zdynamizować całość kompozycji.
Budynek na planie prostokąta zlokalizowano w centralnej części działki, tak by w naturalny sposób dzielić dostępną przestrzeń na strefy funkcjonalne. W ten sposób wydzielono: przedpole obiektu ze strefą dojazdu i parkowania zawierające szeroki pas wejściowy umożliwiający zewnętrzna ekspozycję eksponatów. Po drugiej stronie Obiektu mamy wewnętrzy plac z dostępem do zaplecza muzealnego – serwisu i części biurowej.
ARCHITEKTURA
Zasadniczo całość kubatury została podzielona wstępnie na dwa poziomy: Hala ekspozycyjna, czyli poziom pierwszy stanowi podniesiony parter (dostępny poprzez rampę zlokalizowaną przy elewacji frontowej) oraz zaplecze - przyziemie z trzech stron wpisane w teren, otwarte na plac w części zachodniej działki (w obniżeniu terenu).
Budynek jest zadaszony dachem o stałym spadku połaci dachowej w kierunku zachodnim – 15% oraz spadku w kierunku północnym 5 i 25% w różnych częściach bryły. Zasadniczą konstrukcją dachu hali ekspozycyjnej jest powtarzalny dźwigar kratowy. Dach w całości budowany jest z jednego, powtarzalnego, prefabrykowanego dźwigara kratowego.
Dynamiczna bryła budynku nie mogła wpływać na skomplikowanie głównej konstrukcji Obiektu, dlatego od samego początku forma, konstrukcja i funkcja były rozpatrywane łącznie tak, aby zapewnić maksymalną przestrzeń ekspozycyjną, optymalny układ konstrukcyjny i ideowy przekaz formalny Muzeum.
ARTYKULACJA PRZESTRZENI
Decydującą rolę w percepcji zewnętrznej budynku odgrywa jego dynamiczna bryła wynikająca ze zmiennej tektoniki połaci dachowej i ścian. Na skutek płynnego manipulowania wysokością terenu i bryły budynku uzyskaliśmy zmienną percepcję budynku w zależności od lokalizacji obserwatora.
Dynamiczna forma wypływająca z terenu o nachylonym profilu oraz drewniane, jednorodne materiałowo wykończenie obiektu kształtują charakter przestrzeni projektu.
Drewno zastosowane jest totalnie zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz Obiektu. Jest konstrukcją, pod-konstrukcją i okładziną wykańczająca płaszczyzny. Opakowanie całości jest homogeniczne, ale dzięki bogatej tektonice bryła nabiera nowoczesnego charakteru.
WNĘTRZA
Pod względem formalnym niezwykle istotna jest struktura szkieletu konstrukcji drewnianej. Rytmiczne podziały i trójwymiarowa sieć powiązań drewnianych elementów konstrukcji buduje atmosferę wnętrza hali ekspozycyjnej.
Przestrzeń powinna być funkcjonalna, purystyczna i neutralna . Akcentami formalnymi są tu przede wszystkim eksponaty.
Samochody i części samochodów stanowią temat główny - duszę i koloryt wnętrza. Z tego powodu utrzymanie stonowanej kolorystyki i lapidarnej gammy materiałów wykończeniowych jest wskazane. Jako okładzinę ścian hali ekspozycyjnej muzeum przyjęto drewno jasne z nieznacznym rysunkiem usłojenia. Deski będą układane w układzie pionowym – rytmicznie z 1cm dystansem.
W otwartej hali muzeum zaprojektowano „kręgosłup ekspozycji” – taśmę ekspozycyjną inspirowaną torami wyścigowymi, dającą możliwości interesującej prezentacji samochodów. Tor ekspozycji został oparty na planie cyfry 8, która została umieszona w centralnej części hali ekspozycyjnej wytwarzając w ten sposób zmienne podziały w przestrzeni, wydzielając strefy i tworząc kuluary.
Na płaszczyźnie trasy ekspozycji umieszone zostaną elementy systemu informacji wizualnej obiektu – diagramy, grafiki i podpisy modeli samochodów oraz odnośniki do okresu ich powstania, fakty historyczne świadczące o tle społecznym danych czasów.
W ten sposób „8-ka” stanie się ekspozycyjnym kontinuum czasoprzestrzennym.
Elementami wnętrzarskimi uzupełniającymi prezentację zasadniczą będą maksymalnie proste w formie, modularne i mobilne pylony informacyjne, gabloty i stelaże oraz ścianki i podesty. Elementy te będą nośnikami informacji wizualnej i tekstowej opowiadającej o konkretnych częściach ekspozycji.
Wnętrze muzeum doświetla witryna szklana zbudowana z okien nieotwieralnych o wymiarach 1,2x2,2m w ramach drewnianych. Pas przeszklenia skupiono na froncie wzdłuż głównej ulicy tak by oprócz doświetlenia wnętrza uzyskać możliwość prezentacji eksponatów na zewnątrz. W równoległej ścianie zachodniej oraz w ścianie szczytowej – południowej, również wprowadzono mniejsze otwory okienne.
PODSUMOWANIE
W wyniku przyjętych założeń funkcjonalnych i ideowych, poprzez modyfikację bazowych typologii architektonicznych i świadome modelowanie zarówno formy, funkcji i konstrukcji projektowanej przestrzeni otrzymaliśmy dynamiczną bryłę Muzeum Motoryzacji.
- OBIEKTY
- Pivexin Technology
- The Cloud, Wrocław
- Pomorskie Muzeum
Motoryzacji - Famur SA, Katowice
- BPL, Sosnowiec
- Eskulap, Gliwice
- Energobest
- Perfect Lines Studio
- Elektra, Tychy
- Kancelaria, Katowice
- Szkoła i Muzeum
Flamenco - Galeria Sztuki w Opolu
- Rotunda w Warszawie
- Biblioteka w Daegu
- Brand Springs
- Zespół Szkół w
Kazimierzu Dolnym - Muzeum Mody w Tokio
- Park Naukowo - Techno-
logiczny w Opolu - KSSE. Willa Gliwice
- Biblioteka i UM
Czechowice-Dziedzice - Galeria Arsenał
- ZNTK - Rewitalizacja
- Galeria BWA. Cieszyn
- PMM 1.0
- Browar Obywatelski
w Tychach - EAA.Akademia Sztuki
w Tallinie
- DOMY
- Czarna Skała
- Rdzawa Stodoła
- Dom SK
- Dom w Starych
Babicach, Warszawa - Dom w Świerklańcu
- Domek letniskowy 2
- Dom w Będzinie
- Dom w Tarnowskich
Górach - Dom pod Lasem
- Dom nad Czarną
Przemszą - Willa podmiejska
- Dom w Jaworznie
- Dom w Gródkowie
- Domy modułowe
- Dom PS1
- Hill - Dom w górach
- Forrest Code
- Dom w Knurowie
- Dom z pętelką
- Domek z brzózkami
- ekoQuad. Dom 2.0
- Dom w Żorach
- DOMY
- Dom na Skarpie
- Peryskop
- Dom w polu
- Dom w Międzylesiu,
Wawer, Warszawa - Dom kaskadowy
- Dom z widokiem
na Babią Górę - Dom na wzgórzu
- Domek letniskowy
- Dom pod Gliwicami
- Dom śródmiejski
w Krakowie - Domek letniskowy 2
- WNĘTRZA
- Szkielet Brył
- Apartament,
Willa Moderna - Dom w Jaworznie
- Apartament na
Pradze, WAW - Apartament,
Park Bażantów - Willa, Katowice
- Apartament w
Amsterdamie - Dom w Krakowie
- Dom w Tychach
- Penthouse
Park Chopina - Mieszkanie
Murcki - Mieszkanie LiG
- Drzwi zwane
Koniem - Apartament
Parkowa - NKSH Studio
- Biuro Murarska
- Panewniki
- Circle
- Zielona Górka
- Soft Loft
- Liquid Form
- Tektonique
- 6M2
- Dom w Krakowie
- Wnętrze-Park
Bażantów